5- İzcilikte Program, Sistem ve Metot Üzerine

Temel Liderlik Eğitiminden (TLE) tüm İleri Liderlik Eğitimlerine (OLE, KBS, OBS, WBE) kadar İzci Liderlik Eğitimlerinin tümünde İzcilik faaliyetlerinin programlı olması, evrensel sisteme uyulması, izcilik metodunun eksiksiz kullanılması üzerine konuşulur. İlginçtir; eğitim ve seminerlerde bu kadar üzerinde durulan bu unsurların kullanıldığı izci ünitesi nadirdir. Oysa bunlar izcilik doktrininin olmazsa olmaz temel yapı taşlarıdır ve İzcilik Organizasyonları ve İzci Liderleri tarafından eksiksiz uygulanmalıdır.

Program:
Programsız bir izci ünitesinin uzun süre ayakta kalması mümkün değildir. Bu nedenle Ünite Yıllık Çalışma Programlarının, ulusal ve uluslararası organizasyonların programlarına göre yapılması, ilgili talimatlara uygunluğu ve programa büyük ölçüde bağlı kalınması gereklidir. Yıllık program sezon öncesinde hazırlanmalı ve program dahilindeki her faaliyet yeterli süreler içinde en ince detayına kadar düşünülerek ilan edilmeli ve görevlendirmeler zamanında yapılmalıdır. Programın ve etkinlik sorumlularının sonradan değiştirilmesi mümkün olmakla beraber, bunda da değişikliğin duyuru süresi ve değişiklik kotası olmalıdır. Programda yapılacak son dakika değişiklikleri ya da iptaller her aşamadan katılımcılar tarafından hoş karşılanmayacak ve genel bir memnuniyetsizlik yaratacaktır. Memnuniyetsizlikle başlayan bir aktiviteden tam verim alınmak neredeyse imkânsızdır. İzciler ne zaman, nerede olacaklarını, ne tür faaliyetlerle ve zorluklarla karşılaşacaklarını, hatta hangi gün, ne yiyeceklerini dahi önceden bilmek isteyebilirler. Özellikle izci velilerinin sorularına yerinde cevaplar verebilmek için, onaylı bir yıllık/aylık/haftalık program dahilinde çalışmak önemlidir. Program detaylarının iyi çözümlenmiş olması, program dahilindeki faaliyetlerin amaç ve hedeflerinin önceden belirlenmesi, kimin, nerede, ne zaman, hangi pozisyonda bulunacağı ve sorumluluk alanları yine önceden belirlenerek ilgililerine bildirilmelidir.

Sistem:
Sistemsiz (düzensiz) bir izcilik yapısı asla düşünülemez. Dünya genelinde İzcilik iç içe geçmiş bir sistemler, prensipler yumağıdır. Sistem nerede ve hangi koşullar altında olursa olsun evrensel olarak kabul görmüş izcilik prensipleri doğrultusunda küçük-büyük tüm izcilik organizasyonları tarafından içinde bulunulan dini, ahlaki, kültürel, sosyal, politik ve coğrafik unsurlar gözetilerek şekillendirilir. İzci üniteleri merkezi bir sisteme bağlı olarak, belli bir hiyerarşi içinde çalışırlar. İzcilikte her işi en iyi şekilde yapmayı bilmekten çok daha önemli olan, nerede nasıl davranılacağını ve nelerden sorumlu olunduğunun bilinmesidir. Benzer koşullar içinde yapılan benzer aktivitelerde birbirinden farklı sonuçlara (ürünlere) erişilmesi, sistemin iyi kurulmadığının ya da iyi işlemediğinin en basit göstergesidir. Her sistemin iyileştirmeye açık olduğu asla unutulmamalıdır. İzcilik içindeki alt ve üst sistemler arasındaki ilişki sık sık kontrol edilmeli, kanun, tüzük ve talimatlara, ulusal ve uluslararası prensiplere, sembolik çerçeveye ve ortama uygunluğu denetlenmeli, işleyişte aksamaya müsaade edilmemelidir.

Metot:
İzcilik Metodu ise programlı ve sistemli çalışmanın ne şekilde yapılacağı konusunda yıllardır değişmeyen ana kılavuzdur. Beş değişmez evrensel maddesi vardır:

a) İzci Sözü ve İzcilik Töresine bağlı olmak,

b) Yetkili ve sorumlu bir yetişkin liderin rehberlik ve desteğinde birimler (öbek/oba/ekip sistemi) hâlinde çalışmak,

c) Aşamalı olarak (aşama sistemi) ilerleyen, eğitimi ve eğlenceyi dengeli bir şekilde ele alan, açık hava etkinliklerine sıkça yer veren bir programa sahip olmak,

d) Yaparak, yaşayarak öğrenmek,

e) Sembolik çerçeve ya da izcilik sisteminin bütününe bağlı kalmak.

Yapılacak her faaliyette İzcilik Metodu içinde yer alan tüm maddelere uyulması, izcilerin gelişimi açısından önemlidir. İzcilik; yere, zamana, ortama, koşullara göre değişiklikler gösteren informal bir eğitimi öngörür; örgün, durağan, dört duvar arasına sıkıştırılabilecek bir faaliyet ya da eğitim değildir. O nedenle, B-P tarafından "İzcilik Hareketi" olarak isimlendirilmiştir.

Bir İzci Liderinin başarısı, ancak 10-15 yıl sonra, ünitesinden yetişen yeni liderlerin ünite çalışmalarını aynı şekilde evrensel temellere bağlı olarak özveri ile yürütmesi ve yeni nesil ünite izcilerinin, izcilik nitelikleri ile ölçülür. Gerçek İzci Liderliğinin yegâne başarı kıstası budur.

Yorumlar

Popüler Yayınlar