İZCİLİKTE EĞİTİM KALİTESİ VE STANDARTLAR

Sorun izcilikte eğitimli ya da eğitimsiz olmakta değil, üyesi olunan oba/ünite/grup/teşkilat içinde oluşturulması gereken ortak İzcilik Ruhunu oluşturmaktır. İzcilik Ruhu yoksa, izci liderliğinde "komando eğitimli" olmanın, hatta 4 Tahta İşareti sahibi olmanın dahi hiçbir anlamı kalmaz. İzcilik sadece kamp-gezi-tören değildir. TİB bünyesinde bulunan her yaş ve seviyedeki izci, izcilik gönüllüsü ve izci lideri hangi kökenden gelirse gelsin her şeyden önce ortak izcilik ruhuna samimiyetle bağlı olmak ve onu korumakla yükümlüdür. "Biz birlikte izciyiz" ve birbirimize bu ruhla bağlı olmaktan mutluluk duyuyoruz. TİB'nin izcilik başarısının sırrı tam olarak bu ruhta, "biz" ve "birlik" olmakta saklıdır. Bu tamam olunca haliyle yapılan her iş de nitelikli ve kaliteli oluyor. Olağan günlük yaşantılarında bu yüksek ruha, evrensel izcilik değerlerine ve felsefesine uygun yaşamayanlar zaten TİB içinde fazla duramazlar. Bunun örneğini çok kez yaşadık. Bize gelip de gidenlerin çoğu MEB-OBESİD kökenliydi. Biri (MEB-OBESİD'de üst düzey izci lideriydi.) bana şöyle dedi: "MEB'de izcilik sizin bu şartlarınızda, bu ciddiyette yapılsaydı izcilik yapan kimse kalmazdı." Eh şimdi de yapılmıyor zaar! Şartlar zorlaşınca izcilik yapmaktan kaçınan bir gerçek izci lideri olur mu? Olmaz. Devlet, izciliği kolaylaştırmamalı, dışarıdan yönetmemeli, sadece gerektiği kadar desteklemelidir.
TİB'nin MEB-OBESİD'ten ya da TİF'ten önemli bir diğer farkı aşağıdan-yukarıya doğru demokratik olarak yönetilmesidir. TİB teşkilat yönetici ve önderleri liyakat sahibi izciler içinden seçilir, yukarıdan atama ya da seçim süreçlerine dışarıdan müdahil olmak mümkün değildir. Oba Sistemi, TİB içindeki her aşamada geçerlidir. Bu nedenle, TİB Genel Kurulu, Obabaşı seçiminden veya basit bir oymak toplantısından farksızdır.
Ne kadar takip ediyorsunuz bilmiyorum, ama TİB'de izci lideri olmak gerçekten ciddi efor ister ve gönüllülük ilkesi ile yapılmak zorundadır. Her izci lideri bir ünitede aktif olmak, çalışmak zorundadır. Üretime katkı sağlamayan biri İzci Lideri o-la-maz! Bu durumda olanlara biz "İzcilik Gönüllüsü" diyoruz, "İzci Lideri" demiyoruz; isterse 4 Tahta İşareti sertifikalı olsun, fark etmez!
TİB eğitimlerine katılan adaylar, eğitim kadrosunda yer alan İzci Lideri Eğitimcilerini eğitim sonunda yapılan bir anket ile değerlendirir. Anketler hiç okunmadan doğruca tarafsız denetmen kuruluşa yollanır ve analitik puanlama yöntemleri ile eğitim kadrosunda yer alanların ders konusuna hakim olup olmadığı ve eğitimcilik başarısı saptanır, eğitim dışındaki bireysel yaklaşımları sorgulanır. Aksayan yönler varsa giderilmesi istenir, bir sonraki görevde giderilmemişse, o kişiye daha da eğitimlerde görev verilmez.
3-4 Tahta İşaretleri kalıcı değildir TİB'de. Bunlar görevlendirmeler ve seçimlerle alınır/verilir. Görev süresi bitince 2 Tahta İşaretine dönülür. TİB'ye katılan ya da TİB içinde yetişen her kim olursa olsun bu kurallara tâbidir. Diğer teşkilatlardan alınan 3-4 Tahta İşareti sertifikalarının WOIS ve TİB'de karşılığı yoktur, Başka teşkilatlardan alınan Tahta İşareti Sertifikalarının doğruluğu uluslararası olarak araştırılır, sertifikaların uluslararası geçerlilik kodu var ise sahiplerine -şartları sağladıklarında- 2 Tahta İşareti denklik belgesi düzenlenir. WOIS tarafından açılan İzci Lideri Eğitimciliği Semineri'ne (Trainers Team Training-TTT) davet alarak katılmadıkça ve WOIS ya da TİB tarafından açılan eğitimlerde görevlendirilmedikçe 3-4 Tahta İşareti taşıyamaz, B-P şapkalarına yeşil veya mor sorguç takamazlar.
İzci liderliğinin üçüncü aşaması olan 2 Tahta İşareti Eğitimi (Wood Badge-WBE) WOIS'te, bilinen pratik ve teorik iki aşamanın yanı sıra en az 6 ay süren sıkı ünite çalışma gözlemleriyle verilir. Yani, WOIS ve TİB'de Wood-Badge Eğitimi üç aşamadan oluşur. İki Tahta sahibi olmayan bağımsız ünite açamaz, Dernek İzci Önderi olamaz, TİB yönetiminde, önderliklerinde ve komiserliklerinde görev alamaz.
MEB-OBESİD ve TİF'teki eğitim sisteminden farklı bir eğitim sistemi vardır. Türkiye'de Kümebaşı, Oymakbaşı, Ocakbaşı Kursları olarak adlandırılan Basamak Uzmanlık Eğitimlerine katılabilmek için 2 Tahta İşareti ve pedagojik formasyon sertifikalarına sahip olmak ve uzmanlık eğitimine katılınılacak basamağın izci yaşından en az 15 yaş büyük olmak gerekir. Bu açıdan bakacak olursak WOIS, diğer Dünya Teşkilatlarına göre çok daha sıkı disiplinli bir izcilik bekler.
Ayrıca, TİB'de ünite izcileri için onlarca Aşama Eğitimi, izci liderleri ve izcilik gönüllüleri için de onlarca Branş İzci Liderliği ve Uzman Liderlik Eğitimleri vardır.
WOIS ve TİB'de nitelik, nicelikten her zaman önce gelir. TİB'nin bugün nüfusu 8000'i geçti. İzci lideri sayımız 400'e yakın. Bunların tamamı aktif normal izcidir. Melek İzci dediğimiz engelli grupları ile dezavantajlı gruplar ve pasifteki İzcilik Gönüllüleri bu sayılara dahil değil. TİB bünyesinde 2018 yılı içinde her 2,5 günde bir etkinlik gerçekleştirilmiş. 2019 hedefimiz bu oranı 1,5-2 puan aralığına çekmektir.
TİB, ISO 9001:2015 ve ISO 14001:2015 belgelerini alabilen tüm dünyadaki tek izcilik kuruluşudur. WOIS/TİB izci liderlik eğitimleri de plan-program açısından tüm dünyadaki en nitelikli eğitimlerdir. Hem WOIS, hem de TİB, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Organizasyonu-UNESCO tarafından çocuk, genç ve yetişkinlerin eğitim ve gelişimlerine üst düzeyde katkı sağlayan sivil toplum kuruluşları olarak onanmıştır. TİB olarak UNESCO sertifikamızı Nisan 2015'te, ISO belgelerimizi ise Kasım 2018'de aldık. ISO belgelerini alabilmek için 5 senedir çalışıyorduk. Klasörler dolusu formlar, eğitim programları, sunular, videolar, medya haberleri, uluslararası farkındalık ve nitelik belirleme analizleri, ISO denetmenlerinin yaptığı kurumsal gözlem raporları vs. hazırlandı, yazıldı, tamamlandı. Bağımsız denetçiler 3 ay boyunca istedikleri izcimize/izci liderimize kendi basamağına ve aşamasına uygun sorular sordular. Doğru cevaplamak ve aynı sorunu aynı şekilde yorumlamak ve çözmek zorundaydık. En az %70 olan başarı eşiğini, TİB İzcileri olarak %97 ile geçtik. Nüfusu 8000'i aşan bir başka sivil toplum kuruluşu daha var mıdır bunu başarabilen, bilmiyorum.
TİB Branş Uzmanlık Eğitimleri o konularda uzman üniversitelerle ve kurumlarla yaptığımız ikili protokollere bağlı olarak akademik anlamda destek alınarak ve işbirliği ile yapılır. Yine devletin üst düzey kurumları ile sürekli temas halindeyiz. 21. Yüzyıl İzcilik programı, modern enstrümanlarla geleneksel izcilik yapmayı ön görür. Önümüze çıkan onca zorluğa rağmen azim ve kararlılıkla Türe Yolu'nda ilerliyor, İzci Sözü ve İzcilik Töresinden asla ayrılmıyoruz.
Bugün Bodrum-Muğla'da izci liderliğinin ikinci aşaması olan İleri Liderlik Eğitimi (İLE5) başladı. Adaylar ve eğitim kadrosu aşırı bir yağmur altındalar şu anda, bir hafta boyunca geceli-gündüzlü çadırlı eğitimde olacaklar ve hava durumu "hep yağmur var" diyor. Hike, kanyoning, tırmanış, tesisler vs. programda ne varsa hepsi mazeretsiz yapılmak zorunda. Yoksa yok! Eğitimin WOIS gözetmeni İngiltere'den geldi. İleri İzci Lideri olmak öyle kolay şey değil.
Önümüzdeki hafta sonu da İnönü-Eskişehir'de, izci liderliğinin birinci aşaması olan Temel Liderlik Eğitimi (TLE5) var. Dün yapılan son keşif çalışmasında Eskişehir'deki eğitimin de kar/buz üzerinde eksi derece sıcaklıklarda yapılacağı anlaşıldı. Ne diyelim: katılımcılara şimdiden kolay gelsin!
Buyrun gelin, eğitimlerimizi ziyaret edin, niteliklerini gözlemleyin. Bizim federasyonumuz şeffaftır; etkinliklerimiz herkese açıktır. Kimseden gizlimiz-saklımız yoktur. Misafirimize ikram edecek çorbamız da, çayımız da vardır. Daima!

Yorumlar

Popüler Yayınlar