WOOD BADGE EĞİTİMİ
Geleneksel Bir Eğitim
WOOD-BADGE
Balta
ve Kütük Töreni
Wood-Badge
(Gilwell) Eğitimi, hazır olan kütüğe baltanın vurulmasıyla başlar. Eğitimin
Baş Yöneticisinin, “U düzeni” almış adayların ve eğitim kadrosunun huzurunda
yapılan bir törenle baltayı kütüğe vurması gereklidir.
Eğitim
Baş Yöneticisi baltayı kütüğe vurmadan önce şöyle der: “Dünya Bağımsız İzci Organizasyonu WOIS’in ve Trakya İzciler Birliği
Federasyonu TİB’nin bana verdiği özel yetkiyle, Lord Baden-Powell’ın aziz
hatırasına saygı ile Wood Badge Eğitimini açıyorum.”
Baş Yönetici baltayı
kütüğe vurur ve balta, eğitimin kapanış törenine kadar kütükten sökülmez.
Eğitim sonunda yapılan kapanış
töreninin sonunda balta yine Eğitim Baş Yöneticisi tarafından, “Wood-Badge Eğitimini kapatıyorum, yolunuz
açık olsun!” denilerek kütükten sökülür ve balta elden ele verilerek
dolaştırılır. Bu uygulama, bundan böyle özgür/bağımsız bir İzci Lideri
olunduğunu, eğitimi tamamlayanların bir İzci Ünitesinin sorumluluğunu alma yeterliliğine
tam olarak sahip olunduğunu gösterir.
Kütükteki
Balta Sembolünün Anlamı
Bu Wood-Badge
sembolü ve eski İngiltere’de özgürlüğü temsil ediyordu.
Feodal
zamanlarda, tüm mülkler varlıklı soylulara aitti. Bir soylu tarafından sahip
olunan topraklarda yaşayan köylüler köle sayılıyorlardı ve asilzadeye vergi
ödemekle yükümlüydüler. Ancak kölelerin, soylular tarafından sahip olunan
ormanlardan odun kesmesi suçtu. Köleler yalnızca orman tabanındaki kırılmış ya
da asilzadelerin izniyle kesilip ormanda bırakılmış odunları toplayabilirlerdi.
(Bugün İngiltere’de bulunan orman ve koruluklarda kesilen ağaçlar hâlen orman
tabanına, kesildiği yerde bırakılmaktadır.)
O
dönemlerde savaşlar krallara bağlılık yemini etmiş asil soylu lordlar
tarafından yönetilirdi. Lordlarının ordusunda cömertçe hizmet eden köleler ise
bir zaman sonra özgür ilan edilirlerdi. Özgür insanlara balta taşıma hakkı
tanınır, soylulara ait olan ormanlardaki ağaçlardan, bedeni uzuvları ve balta
ile ulaşabilecekleri yere kadar odun kesmelerine izin verilirdi. Zamanla bir
asilzadenin ormanında taşınan balta, bireysel özgürlüğün sembolü oldu. Özgür insanlar bunun bir göstergesi olarak “ağaca
vurulmuş balta” şeklindeki bir rozet iğneyi de giysileri üzerinde taşımaya
başladılar.
Bir
baltanın sap kısmı, pürüzsüz ahşaptan yapılır ve demir kafanın gözü de dikdörtgen
ya da kare şeklindedir. Balta başı, kullanış amacına uygun olarak
şekillendirilmiş ve keskinleştirilmiş bir ağıza sahip sert bir metal malzemeye
sahiptir. İyi dengelenmiş bir balta, deneyimli bir baltacı/savaşçı elinde çok
etkili bir araçtır.
Kütükteki balta rozeti, taşıyan
kişilerin yaşamlarının -asilzadeler tarafından- Tanrı’nın ellerine bırakıldığını
hatırlatan bir semboldür. Kendilerini başkalarına hizmet etmekle kanıtlamışlar,
doğruluk ve dürüstlükle pürüzsüzleştirilen yolu (Türe Yolu) başkalarına örnek
olacak şekilde kat etmişlerdir. Geçmişteki hizmetlerini ve kazandıkları unvanları
kullanarak başkalarını güçlendirmeyi, onlara ilham kaynağı olmayı taahhüt
etmişlerdir.
Wood-Badge
(Gilwell) Eğitiminin Tarihi
1907’de
Brownsea Adası’nda yapılan ilk İzci kampından dört yıl sonra, 1911’de İzciliğin
Kurucusu Lord Baden-Powell, İzci Liderlerini, İzciliğin amaçları ve yöntemleri
konusunda eğitmeye başladı.
8 Eylül 1919’da ilk Wood-Badge Eğitimi, bir dizi
konferans, gösteri, uygulama ve oyunlar içerecek şekilde Londra’nın kuzeyinde
yer alan Gilwell Park’ta başladı. B-P bir antilop türü olan Afrika Kudu’nunun
uzun spiral boynuzundan çıkan benzersiz sesleri, insanları harekete geçirmek
için kullandı. Boynuz, B-P’nin 1896’da İngiliz ordusunun bir subayı olarak
Somabula Ormanı’na (Zimbabve) yaptığı seferde, müttefik durumundaki Matabele
yerlilerinin kullandığı savaş boynuzuydu. Boynuzdan çıkan ses genç erkekleri
cesaretlendiriyordu. B-P aynı kornayla ilk izci kampına katılanları aktiviteler
için çağırmakta kullandı.
1938’de
Wood Badge eğitimi ABD’ye de taşındı. İlk on yıl boyunca, Dünya İzciler Birliğinin
Kurul Üyeleri ve Ulusal Komiserleri için geliştirilmiş bir eğitim hâlini aldı.
1948’den sonra başarılı İzci Liderleri de ihtiyaç dahilinde eğitimlerde
görevlendirilmek üzere Wood-Badge Eğitimlerine davet edilmeye başlandı. 1972’den
bu yana, İzci Liderlik gelişimi içinde Wood Badge Eğitimi için de standart bir
içerik oluşturulmuştur.
İlk
Yavrukurt İzci Lider Eğitimcilerinin Wood Badge Eğitimi, 1921’de Gilwell Park’ta
yapıldı ve Baden-Powell tarafından yönetildi.
1972’de, Ulusal Yavrukurt Komitesi,
Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Yavrukurt Liderlerinin Wood-Badge ihtiyacına
cevap verdi ve Dünya İzcilik Hareketi’nden gerekli onayları aldı. Nihai onay
1975’te geldi. İlk Ulusal saha uygulaması, Anniston’da, Alabama Konseyi’nin
Kasım 1976’daki kampında yapıldı. 1977’de, altı bölgenin her birinde saha uygulama
eğitimleri düzenlendi.
Deri
Kordona Takılmış Ahşap Boncuklar (Tahta İşareti)
İlk Wood Badge kursunu tamamlayan
19 erkek için uygun bir tanıma/işaret arayışı içine giren B-P, 1900’de Güney
Afrika’daki Mafeking kasabasının 217 günlük kuşatmanın kahramanı olduğunda
kendisine verilen şiltler ve hediyelik eşyalar arasında ilginç bir şekilde
oyulmuş ahşap boncuklardan oluşan bir kolye buldu. 1888’de, Afrika’daki Zulu
savaşları sırasında, Baden-Powell kolyeyi, Afrika Kralı Dinizulu (Dinny-Zulu)
tarafından yakın zamanda terk edilmiş bir kulübede bulmuştu.
Eğitime
katılan her bir adayı, ince bir deri kordonun uçlarına bağladığı bu tahta boncuklarla
onurlandırdı. Bu boncuklar, taşıyanların, Gilwell Eğitiminde başarı gösterdiğine
dair tahtadan işaretler olacaktı. Böylece ahşap boncuklar eğitime de adını
verdi: Tahta İşareti Eğitimi.
Bu
basit ahşap boncuklar, kısa bir süre sonra, bir İzci Liderinin sahip olabileceği
en değerli eşyalardan biri hâline geldi. Zira İzci Liderliğinin en üst seviyesi
olan Gilwell Eğitiminin tamamlandığını gösteriyorlardı. Orijinal boncuklar
tükendiğinde, Gilwell Kurulu, arkadan gelenleri de Baden-Powell’ın başlattığı
bu geleneği sürdürmeleri için teşvik etti.
Deriden
yapılmış ince bir kordonun ucundaki iki basit ahşap boncuk, taşıyanın en saygın
İzcilik eğitim programını başarıyla tamamladığını, en yüksek İzci Liderlik standartlarına
ulaştığına ve yaşamını Evrensel İzcilik ideallerine adadığını göstermektedir.
Gilwell Eğitimi iki
aşamalı bir eğitimdir:
1- Pratik
Aşama (Uygulama
aşaması)
2- Teorik
Aşama (Tez
aşaması)
Verilen
iki ahşap boncuk bu iki aşamanın birer karşılığıdır. Pratik aşamayı tamamlayıp
tez aşamasını tamamlayana kadar Tek Tahta İşareti gömlek düğmesine iliştirilerek
taşınır. Tez aşaması en çok 3 yıllık bir süreçtir. Verilen konuda tez
hazırlayarak verenler İki Tahta İşaretini kolye şeklinde boynuna asarak
taşınır.
Tek
Tahta İşareti, ender olmakla birlikte, kimi ulusal organizasyonlar tarafından
zorunlu askerlik hizmetinin uzun süreli olduğu ülkelerde (İsrail gibi)
kullanılmaktadır. Dünya üzerindeki genel kullanım ise İki Tahta İşaretinin
uygulama eğitiminden sonra gelen tez sürecinin sonunda, Ulusal Gilwell Kurulu
üyelerinin katıldığı ve kişiye özel bir törende takılması şeklindedir.
Üç
Tahta İşareti, İzci Lideri Eğitimciliği Semineri (TTT) sertifikasına sahip
olunduktan sonra bir liderlik eğitiminde Yönetici olarak görev verildiğinde takılır. Dört Tahta
İşareti, İzci Liderli Eğitimciliği Semineri (TTT) sertifikasına sahip olunduktan
sonra bir liderlik eğitiminde Baş Yönetici olarak görev verildiğinde takılır.
Üç ve Dört Tahta İşaretleri görev
işaretleridir ve görev dönemi sona erdiğinde tekrar İki Tahta İşaretine geri
dönülür. Ancak 5 yıl boyunca, her yıl eğitimlerde görev alan İzci Liderleri,
beş yılda bir yapılan TTT seminerlerine katılmak koşuluyla Üç ve Dört Tahta
İşaretlerini taşımaya devam edebilirler. Üstün hizmetleri görülen Eğitimci İzci
Liderlerine, Üç ve Dört Tahta İşaretlerini ömür boyu “daimi” olarak taşıma
hakkının verilmesi, sadece Ulusal ya da Uluslararası İzcilik
Organizasyonlarının tasarrufundadır.
Gilwell Fuları
İzciliğin
ilk günlerinde, İngiltere’deki İzci Lideri Eğitimcileri bir arayış içine girdi.
Özellikle savaştan (1. Dünya Savaşı) dönen çoğu asker, İzcilik Hareketine yardım etmek konusunda istekliydi
ancak onlardan askerlik dışında neler beklenildiğini de iyice öğrenmeleri gerekiyordu.
Eğitim tesisi sınırlıydı, ihtiyaç duyulan daimi eğitim merkezi ile uygun bir
eğitim programı oluşturmak için yeterli fon yoktu.
Soylu
bir aileden gelen ve İzcilik içinde bir bölgenin komiseri olan W.de Bois (Jr.)
MacLaren, kalıcı eğitim alanı için 1790’larda inşa edilmiş bir malikâne ile
elli yedi dönümlük bir mülk olan Gilwell Park’ı satın almayı ve lider eğitim
merkezi olarak kullanılması için İzcilik Hareketine bağışlamayı ve liderlik
eğitimlerinin ihtiyaçları doğrultusunda donatmayı teklif etti. Londra’nın
kuzeydoğusunda, Essex’deki Chingford yakınında ve Epping Ormanı sınırında yer
alan Gilwell Park, böylece Lider Eğitim Merkezi oldu.
B-P
de bu cömertliğin karşılığında, Wood-Badge Eğitimlerinde McLaren ailesine ait ekose desenli dokumadan yapılma fular kullanılmasını istedi. Ancak bu kumaş ender bulunan türde ve yüksek maliyetli bir üründü. İzci fularının değişik kullanım alanlarında -daha işlevsel ve dayanıklı olduğu için- içi
yavruağzı, dışı sütlü kahve rengindeki çift atkılı yün dokumadan dikilen fuların Wood-Badge Eğitimlerinde kullanılması gündeme geldiğinde, B-P, yeni fuların ense bölümüne, McLaren ailesine ait ekose desenli dokumadan küçük bir
parçanın da dikilerek kullanılmasını istedi ve bu şekilde düzenlenen fulara “Gilwell Fuları”
adı verildi.
Tahta
İşareti ve Gilwell Fuları, Wood-Badge Eğitimini tamamlayan İzci Liderleri
tarafından tüm Dünya’da gururla taşınır. Uluslararası İzcilik Organizasyonları
tarafından verilen, uluslararası geçerlilik koduna sahip sertifika ile birlikte
kullanılır.
Yorumlar
Yorum Gönder