WOOD BADGE EĞİTİMİ


Geleneksel Bir Eğitim
WOOD-BADGE

Balta ve Kütük Töreni
Wood-Badge (Gilwell) Eğitimi, hazır olan kütüğe baltanın vurulmasıyla başlar. Eğitimin Baş Yöneticisinin, “U düzeni” almış adayların ve eğitim kadrosunun huzurunda yapılan bir törenle baltayı kütüğe vurması gereklidir.
Eğitim Baş Yöneticisi baltayı kütüğe vurmadan önce şöyle der: “Dünya Bağımsız İzci Organizasyonu WOIS’in ve Trakya İzciler Birliği Federasyonu TİB’nin bana verdiği özel yetkiyle, Lord Baden-Powell’ın aziz hatırasına saygı ile Wood Badge Eğitimini açıyorum.”
Baş Yönetici baltayı kütüğe vurur ve balta, eğitimin kapanış törenine kadar kütükten sökülmez.
Eğitim sonunda yapılan kapanış töreninin sonunda balta yine Eğitim Baş Yöneticisi tarafından, “Wood-Badge Eğitimini kapatıyorum, yolunuz açık olsun!” denilerek kütükten sökülür ve balta elden ele verilerek dolaştırılır. Bu uygulama, bundan böyle özgür/bağımsız bir İzci Lideri olunduğunu, eğitimi tamamlayanların bir İzci Ünitesinin sorumluluğunu alma yeterliliğine tam olarak sahip olunduğunu gösterir.

Kütükteki Balta Sembolünün Anlamı
Bu Wood-Badge sembolü ve eski İngiltere’de özgürlüğü temsil ediyordu.
Feodal zamanlarda, tüm mülkler varlıklı soylulara aitti. Bir soylu tarafından sahip olunan topraklarda yaşayan köylüler köle sayılıyorlardı ve asilzadeye vergi ödemekle yükümlüydüler. Ancak kölelerin, soylular tarafından sahip olunan ormanlardan odun kesmesi suçtu. Köleler yalnızca orman tabanındaki kırılmış ya da asilzadelerin izniyle kesilip ormanda bırakılmış odunları toplayabilirlerdi. (Bugün İngiltere’de bulunan orman ve koruluklarda kesilen ağaçlar hâlen orman tabanına, kesildiği yerde bırakılmaktadır.)
O dönemlerde savaşlar krallara bağlılık yemini etmiş asil soylu lordlar tarafından yönetilirdi. Lordlarının ordusunda cömertçe hizmet eden köleler ise bir zaman sonra özgür ilan edilirlerdi. Özgür insanlara balta taşıma hakkı tanınır, soylulara ait olan ormanlardaki ağaçlardan, bedeni uzuvları ve balta ile ulaşabilecekleri yere kadar odun kesmelerine izin verilirdi. Zamanla bir asilzadenin ormanında taşınan balta, bireysel özgürlüğün sembolü oldu. Özgür insanlar bunun bir göstergesi olarak “ağaca vurulmuş balta” şeklindeki bir rozet iğneyi de giysileri üzerinde taşımaya başladılar.
Bir baltanın sap kısmı, pürüzsüz ahşaptan yapılır ve demir kafanın gözü de dikdörtgen ya da kare şeklindedir. Balta başı, kullanış amacına uygun olarak şekillendirilmiş ve keskinleştirilmiş bir ağıza sahip sert bir metal malzemeye sahiptir. İyi dengelenmiş bir balta, deneyimli bir baltacı/savaşçı elinde çok etkili bir araçtır.
Kütükteki balta rozeti, taşıyan kişilerin yaşamlarının -asilzadeler tarafından- Tanrı’nın ellerine bırakıldığını hatırlatan bir semboldür. Kendilerini başkalarına hizmet etmekle kanıtlamışlar, doğruluk ve dürüstlükle pürüzsüzleştirilen yolu (Türe Yolu) başkalarına örnek olacak şekilde kat etmişlerdir. Geçmişteki hizmetlerini ve kazandıkları unvanları kullanarak başkalarını güçlendirmeyi, onlara ilham kaynağı olmayı taahhüt etmişlerdir.

Wood-Badge (Gilwell) Eğitiminin Tarihi
1907’de Brownsea Adası’nda yapılan ilk İzci kampından dört yıl sonra, 1911’de İzciliğin Kurucusu Lord Baden-Powell, İzci Liderlerini, İzciliğin amaçları ve yöntemleri konusunda eğitmeye başladı.
8 Eylül 1919’da ilk Wood-Badge Eğitimi, bir dizi konferans, gösteri, uygulama ve oyunlar içerecek şekilde Londra’nın kuzeyinde yer alan Gilwell Park’ta başladı. B-P bir antilop türü olan Afrika Kudu’nunun uzun spiral boynuzundan çıkan benzersiz sesleri, insanları harekete geçirmek için kullandı. Boynuz, B-P’nin 1896’da İngiliz ordusunun bir subayı olarak Somabula Ormanı’na (Zimbabve) yaptığı seferde, müttefik durumundaki Matabele yerlilerinin kullandığı savaş boynuzuydu. Boynuzdan çıkan ses genç erkekleri cesaretlendiriyordu. B-P aynı kornayla ilk izci kampına katılanları aktiviteler için çağırmakta kullandı.
1938’de Wood Badge eğitimi ABD’ye de taşındı. İlk on yıl boyunca, Dünya İzciler Birliğinin Kurul Üyeleri ve Ulusal Komiserleri için geliştirilmiş bir eğitim hâlini aldı. 1948’den sonra başarılı İzci Liderleri de ihtiyaç dahilinde eğitimlerde görevlendirilmek üzere Wood-Badge Eğitimlerine davet edilmeye başlandı. 1972’den bu yana, İzci Liderlik gelişimi içinde Wood Badge Eğitimi için de standart bir içerik oluşturulmuştur.
İlk Yavrukurt İzci Lider Eğitimcilerinin Wood Badge Eğitimi, 1921’de Gilwell Park’ta yapıldı ve Baden-Powell tarafından yönetildi.
1972’de, Ulusal Yavrukurt Komitesi, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Yavrukurt Liderlerinin Wood-Badge ihtiyacına cevap verdi ve Dünya İzcilik Hareketi’nden gerekli onayları aldı. Nihai onay 1975’te geldi. İlk Ulusal saha uygulaması, Anniston’da, Alabama Konseyi’nin Kasım 1976’daki kampında yapıldı. 1977’de, altı bölgenin her birinde saha uygulama eğitimleri düzenlendi.

Deri Kordona Takılmış Ahşap Boncuklar (Tahta İşareti)
İlk Wood Badge kursunu tamamlayan 19 erkek için uygun bir tanıma/işaret arayışı içine giren B-P, 1900’de Güney Afrika’daki Mafeking kasabasının 217 günlük kuşatmanın kahramanı olduğunda kendisine verilen şiltler ve hediyelik eşyalar arasında ilginç bir şekilde oyulmuş ahşap boncuklardan oluşan bir kolye buldu. 1888’de, Afrika’daki Zulu savaşları sırasında, Baden-Powell kolyeyi, Afrika Kralı Dinizulu (Dinny-Zulu) tarafından yakın zamanda terk edilmiş bir kulübede bulmuştu.     
Eğitime katılan her bir adayı, ince bir deri kordonun uçlarına bağladığı bu tahta boncuklarla onurlandırdı. Bu boncuklar, taşıyanların, Gilwell Eğitiminde başarı gösterdiğine dair tahtadan işaretler olacaktı. Böylece ahşap boncuklar eğitime de adını verdi: Tahta İşareti Eğitimi.
Bu basit ahşap boncuklar, kısa bir süre sonra, bir İzci Liderinin sahip olabileceği en değerli eşyalardan biri hâline geldi. Zira İzci Liderliğinin en üst seviyesi olan Gilwell Eğitiminin tamamlandığını gösteriyorlardı. Orijinal boncuklar tükendiğinde, Gilwell Kurulu, arkadan gelenleri de Baden-Powell’ın başlattığı bu geleneği sürdürmeleri için teşvik etti.
Deriden yapılmış ince bir kordonun ucundaki iki basit ahşap boncuk, taşıyanın en saygın İzcilik eğitim programını başarıyla tamamladığını, en yüksek İzci Liderlik standartlarına ulaştığına ve yaşamını Evrensel İzcilik ideallerine adadığını göstermektedir.
Gilwell Eğitimi iki aşamalı bir eğitimdir:
1-      Pratik Aşama (Uygulama aşaması)
2-      Teorik Aşama (Tez aşaması)
Verilen iki ahşap boncuk bu iki aşamanın birer karşılığıdır. Pratik aşamayı tamamlayıp tez aşamasını tamamlayana kadar Tek Tahta İşareti gömlek düğmesine iliştirilerek taşınır. Tez aşaması en çok 3 yıllık bir süreçtir. Verilen konuda tez hazırlayarak verenler İki Tahta İşaretini kolye şeklinde boynuna asarak taşınır.
Tek Tahta İşareti, ender olmakla birlikte, kimi ulusal organizasyonlar tarafından zorunlu askerlik hizmetinin uzun süreli olduğu ülkelerde (İsrail gibi) kullanılmaktadır. Dünya üzerindeki genel kullanım ise İki Tahta İşaretinin uygulama eğitiminden sonra gelen tez sürecinin sonunda, Ulusal Gilwell Kurulu üyelerinin katıldığı ve kişiye özel bir törende takılması şeklindedir.
Üç Tahta İşareti, İzci Lideri Eğitimciliği Semineri (TTT) sertifikasına sahip olunduktan sonra bir liderlik eğitiminde Yönetici olarak görev verildiğinde takılır. Dört Tahta İşareti, İzci Liderli Eğitimciliği Semineri (TTT) sertifikasına sahip olunduktan sonra bir liderlik eğitiminde Baş Yönetici olarak görev verildiğinde takılır.
Üç ve Dört Tahta İşaretleri görev işaretleridir ve görev dönemi sona erdiğinde tekrar İki Tahta İşaretine geri dönülür. Ancak 5 yıl boyunca, her yıl eğitimlerde görev alan İzci Liderleri, beş yılda bir yapılan TTT seminerlerine katılmak koşuluyla Üç ve Dört Tahta İşaretlerini taşımaya devam edebilirler. Üstün hizmetleri görülen Eğitimci İzci Liderlerine, Üç ve Dört Tahta İşaretlerini ömür boyu “daimi” olarak taşıma hakkının verilmesi, sadece Ulusal ya da Uluslararası İzcilik Organizasyonlarının tasarrufundadır.

Gilwell Fuları
İzciliğin ilk günlerinde, İngiltere’deki İzci Lideri Eğitimcileri bir arayış içine girdi. Özellikle savaştan (1. Dünya Savaşı) dönen çoğu asker, İzcilik Hareketine yardım etmek konusunda istekliydi ancak onlardan askerlik dışında neler beklenildiğini de iyice öğrenmeleri gerekiyordu. Eğitim tesisi sınırlıydı, ihtiyaç duyulan daimi eğitim merkezi ile uygun bir eğitim programı oluşturmak için yeterli fon yoktu.
Soylu bir aileden gelen ve İzcilik içinde bir bölgenin komiseri olan W.de Bois (Jr.) MacLaren, kalıcı eğitim alanı için 1790’larda inşa edilmiş bir malikâne ile elli yedi dönümlük bir mülk olan Gilwell Park’ı satın almayı ve lider eğitim merkezi olarak kullanılması için İzcilik Hareketine bağışlamayı ve liderlik eğitimlerinin ihtiyaçları doğrultusunda donatmayı teklif etti. Londra’nın kuzeydoğusunda, Essex’deki Chingford yakınında ve Epping Ormanı sınırında yer alan Gilwell Park, böylece Lider Eğitim Merkezi oldu.
B-P de bu cömertliğin karşılığında, Wood-Badge Eğitimlerinde McLaren ailesine ait ekose desenli dokumadan yapılma fular kullanılmasını istedi. Ancak bu kumaş ender bulunan türde ve yüksek maliyetli bir üründü. İzci fularının değişik kullanım alanlarında -daha işlevsel ve dayanıklı olduğu için- içi yavruağzı, dışı sütlü kahve rengindeki çift atkılı yün dokumadan dikilen fuların Wood-Badge Eğitimlerinde kullanılması gündeme geldiğinde, B-P, yeni fuların ense bölümüne, McLaren ailesine ait ekose desenli dokumadan küçük bir parçanın da dikilerek kullanılmasını istedi ve bu şekilde düzenlenen fulara “Gilwell Fuları” adı verildi.
Tahta İşareti ve Gilwell Fuları, Wood-Badge Eğitimini tamamlayan İzci Liderleri tarafından tüm Dünya’da gururla taşınır. Uluslararası İzcilik Organizasyonları tarafından verilen, uluslararası geçerlilik koduna sahip sertifika ile birlikte kullanılır.

Yorumlar

Popüler Yayınlar