TARİHE BİR NOT DÜŞELİM


Dünyanın değişik ülkelerinde izci liderliği yapan ISVG üyelerine, izciliğin ilgi alanına giren pekçok konuda webinar (internet üzerinden gerçekleştirilen seminer) veriliyor. Bunlar tabii ki yaparak-yaşayarak öğretim yöntemini kullanan Gilwell Eğitim Sistemi haricindeki "lider gelişim eğitimi" kapsamındaki seminerlerdir. İzciliğe has eğitim yaklaşım biçimleri ve öğretim programı sebebiyle yüz yüze yapılması gereken;

1. Obabaşı Eğitimi (Patrol Leadership Training) 2. Temel Liderlik Eğitimi (Basic Leadership Training / 1st Step Training), 3. İleri Liderlik Eğitimi (Advanced Leadership Training / 2nd Step Training) 4. Tahta Nişanı Eğitimi (Wood Badge Training / Unit Leadership Training), 5. Yardımcı Lider Eğitimcilerinin Eğitimi (Assistant Leader Trainers Training-ALTT), 6. Lider Eğitimcilerinin Eğitimi (Leader Trainers Training-LTT), 7. Belirli periyotlarda tekrarlanan Eğitimcilerin Eğitimi (Trainers Team Training-TTT)

gibi eğitimlerin ise uzaktan eğitim şeklinde verilmesine imkân yoktur, çünkü bunlar uygulama, münazara, gözlem eğitimleridir. Bu eğitimlere katılanlar mümkün olduğunca açık havada ve doğal bir ortamda, zorlaştırılmış şartlar altında ve zamana karşı yarıştırılarak sınanırlar. Haliyle sinirler bir hayli gerilir; yaratıcılık, pratiklik, kriz ve stress yönetimi, disiplin, özveri, yardımlaşma, irade, zamanı iyi kullanma gibi özellikler, eğitim kadrosu tarafından ve kurs boyunca bireysel (psikolojik) ve topluluk içinde (sosyolojik) açıdan gözlemlenir. Kısacası bu eğitimler Gilwell Eğitim Sisteminin öngördüğü şekilde yüz yüze gerçekleştirilmelidir. Gerçek izcilikte bu eğitimlerin internet aracılığıyla uzaktan eğitim şeklinde verilmesi mümkün değildir.

ISVG içinde de bu konu, dünyanın önde gelen izci lideri eğitimcileri arasında tartışıldı. Sonuçta, Covid-19 Pandemi sürecinde gelişen ülkesel ve küresel koşullara bağlı olarak dahi Gilwell Eğitim Sisteminin esnetilmesinin evrensel olarak kabul edilmiş yüz yıllık izcilik değerlerine zarar vereceğinde hemfikir olundu. Kaldı ki, 1919-1920 yılları arasında Dünya nüfusunun üçte birini etkileyen ve 50 milyondan fazla insanın öldüğü İspanyol Gribi Pandemisi zamanında temel anlamında son şekli verilmiş olan Gilwell Eğitim Sisteminde, Oba Düzeninin geçerli olduğu bir eğitim uygulaması olmadan yapılanın liderlik eğitimi olmayacağı düşünülmüş ve yüz yüze eğitimlere topluluk içinde devam edilmiştir.

"1920'de internet ve iletişim imkânı mı vardı?" denilebilir. Ancak bu durumda da şöyle denilebilir, İzciliğin Kurucusu ve Dünya Başizcisi Sör Baden-Powell'ın "Aids to Scouting/İzciliğe Yardım (1899)", "Scouting for Boys/Erkek Çocuklar İçin İzcilik (1908)", "Young Knights of the Empire/İmparatorluğun Genç Şövalyeleri (1917)", "Aids to Scoutmastership/İzci Liderliğine Yardım (1919)", "Scoutmastership, a Handbook for Scoutmasters on the Theory of Scout Training/İzci Liderliği, İzci Eğitimlerinin Teorisi üzerine İzci Liderlerinin El Kitabı (1919)", "Rovering to Success/Başarıya Turlamak (1922)", "Scouting For Girls Adapted From Girl Guiding/Kız Rehberliğinden Uyarlanan Kızlar İçin İzcilik (1925)" isimli kitaplarında da izci ve lider eğitimlerinin yüz yüze ve topluluk içinde yapılmasının gerekliliği defalarca dile getirilmiştir.

Kısacası, evinde tek başınayken, uzaktan izcilik yapmak ya da izci liderliği eğitimi almak izciliğin temel prensiplerine tamamıyla aykırıdır. Bu durumda yapılana izcilik demek ne derecede mümkün, artık siz tasavvur edin.

Günümüzün teknolojik gelişmelerini ve bilişim imkânlarını izciliğe adapte ederek kullanmak tabii ki harika bir şeydir. Ancak bu modern enstrümanları izciliğe adapte ederken izciliğin prensiplerine ve geleneklerine bağlı kalınmalıdır. Yoksa yapılan iş izcilik olmaz. Mesela sayısal ve sözel dersleri uzaktan eğitimle almak ve uzaktan yapılan sınavlarla başarıyı ölçmek ve değerlendirmek mümkündür. Peki uygulamalı derslerde bunu nasıl yapacaksınız? Profesyonel uzmanlık alanım olduğu için sanat eğitimi üzerinden örneklemek istiyorum: İnternet üzerinden resim, müzik, spor öğretimi vermek mümkündür, ancak eğitim ile öğretim aynı şey değildir. Eğitim sürecini gerektiğince denetlemek, gözlemlemek ve uygulamaya dayalı ölçme-değerlendirmeyi sağlıklı bir şekilde uzaktan yapmak mümkün değildir. Bir kişinin ne derece iyi basketbol oynadığını internet üzerinden ölçebilir misiniz? İzcilik kazanımları da asla uzaktan ölçülemez...

İzci lider adayının karakterini, tutum ve davranışlarını, kişisel alışkanlıklarının izcilik ahlakına, bireysel becerilerinin izcilik kazanımlarına uygun olup olmadığını 2-3 saatlik bir uzaktan öğretimle ölçmek ve değerlendirmek mümkün olabilir mi? 30 seneyi geçen sanat öğretmenliğim ve 45 seneyi geçen izciliğim boyunca ben bunu başaramadım. Hatta yüz yüze yapılan eğitimlerde dahi işini iyi bilen eğitim kadrosu olarak tümüyle yanıldığımız çok olmuştur; "İşte lider budur!" dediğimiz çok insan, sonradan bizi mahçup etmiştir. 3-4 günlük eğitimlerde dakik ve pratik olanların, sahada başarısız olduğunu; disiplin, azim, onur, sadakat ve liyakat prensiplerine uygun davranmadığını çok kez gözlemledim. O nedenle, istatiksel olarak dünya genelinde iyi bilinir ki, izci liderlik eğitimlerine katılan 100 kişiden en çok 10'u izci liderliğini sürdürebilmektedir. Türkiye'de ise bu oran yüzde 5'i geçmez, tecrübeyle sabittir. Çünkü bizde izcilik kökenli lider adayı azdır. İzci olanlardan daha çok, izciliğe heves eden yetişkinler izci liderliğine soyunur.

Şimdilerde bakıyorum da Türkiye'deki kimi sözde izcilik kuruluşları uzaktan liderlik eğitimi veriyorlar; izciliğe hevesli bir yetişkinsen, yolla 100 TL, al izci liderlik sertifikasını... 110 yıllık Türk izcilik tarihinde izciliğin seviyesi hiç bu denli düşürülmemişti. Maksat ticaret olsun, dostlar alışverişte görsün deniliyorsa, dünyada yok böyle bir izcilik!

Çeşitli izci liderlik gelişim seminerleri ise günümüzün imkânları ile verilebilir, fakat hepsi değil. Arama-kurtarma eğitimi webinar ile ne kadar verilebilir? Uzaktan eğitimle ilkyardım seminerine katılmış bir insana ne kadar güvenilebilir? Uzaktan kaya tırmanışı ne kadar yapılabilir? Siz çocuğunuzu uzaktan eğitimle izci lideri olmuş birine teslim edebilir misiniz? Ya da iyi tanımadığınız bir insanla siz kendiniz bir kampa gidebilir misiniz? Bence çok riskli...

İsteyen herkes, 18 yaşından büyük ve izci liderlik sertifikası sahibiyse ISVG'nin çevrimiçi gelişim seminerlerine hiçbir ücret ödemeden, herhangi bir yere bağış yapmak zorunda bırakılmadan katılabilir. Evet, seçilen konuların tamamı izcilikle ilişkili 21. Yüzyıl İzciliğinin ihtiyaç duyduğu konulardır. Seminer verenler ilgili konunun uzmanıdır. Katılan herkes bu seminerlerden kendince aldığını -dünyanın neresinde olursa olsun- sahada uygulasın, izci liderliğinde -en azından yakın çevresinde- bir farkındalık yaratsın isteniyor. Ancak katılımcıların tamamı yüz yüze izci liderliği eğitimi almış izci liderleri, bir izcilik geçmişleri ve ellerinde kurumsal sertifiaları ve referansları var. Başka türlü bu eğitimlere kabul edilmeleri mümkün değildir. Semineri verenler (velisinin yazılı izniyle), yüreklendirmek ve geleceğin genç yöneticilerine ISVG içinde öncelik tanımak için +16 yaş olabilir, ancak katılımcılar +18 olmalıdır. Ve bu uluslararası seminerler İngilizce lisanında gerçekleştirilmekte, seminere katılanlara ilgili seminere ait teknik bilgi sayfaları ve sunumlar -yine İngilizce olarak- seminer sertifikası ile birlikte yollanmaktadır.

Ha şimdi birisi gelse ve "Ben izci lideriyim. Liderlik sertifikamı üç ay önce, uzaktan liderlik eğitimi veren şu kuruluştan aldım. ISVG'nin çevrimiçi liderlik gelişim seminerlerine katılmak istiyorum" dese ne yaparız!? İnanın ben de bilmiyorum. İnşallah böyle bir kimse çıkmaz, zira "Gerçek izcilik nedir?", "Doğru yoldan izci lideri nasıl olunur?"u daha İzci Andını ve İzcilik Töresini idrak edememiş ve içselleştirememiş kişilere dakikalarca anlatmak ve kalp kırmak istemem. Kimi işlere hiç girişmemek daha hayırlıdır. Uzaktan izci liderliği sertifikası almak da, vermek de işte böyle bir iş. Zira bırakın izciliği, eğitim kavramına tamamen aykırı bir uygulamadır. Basit bir çadırı kurmayı dahi, izci liderliği sertifikasına sahio olduktan sonra yapılan uygulamada öğrenmek son derece utanç verici olsa gerek. Sözüm gerçekten izci liderliği yapmak isteyenlere değil elbet; onlar ne yapar eder, izci lideri olmanın doğru yolunu bir şekilde bulur. Gilwell Eğitim Sisteminin onur, disiplin, azim, liyakat ve sadakat prensipleri de gelir onları bulur. Kimseyi zorla gerçek bir izci lideri yapacak hâlimiz yok, bu prensipleri özbenlikte hayata geçirmeyince, kırk sertifika da alsanız izci lideri olunmuyor.

Son olarak: ISVG'nin çevrimiçi liderlik gelişim seminerleri, sadece gerçek izci liderlerine açıktır. Katılmak isterseniz, özelden iletişim kurmanız yeterli ya da paylaştığım ilanlardaki QR kodu okutarak internet üzerinden kendi başınıza da başvuru yapabilirsiniz. ISVG Türkiye Temsilcisi olarak görev alan kardeşlerim başvurunuzu alıp inceler ve size mutlaka dönüş yaparlar.

İzcilikle kalın... DAİMA!

Yorumlar

Popüler Yayınlar