GILWELL KODU
GILWELL KODU
John Thurman
Gilwell Park Saha Şefi
Bu satırlar temel olarak kurslarımıza gelen insanlarla olan tutum ve ilişkilere atıfta bulunur. Kodun farklı noktalarını ele alacağım sıralama önemli değil, çünkü hepsi önemli.
- DOSTLUK
Eğitim alacak herkese gerçek bir dostluk sunun,
yıllar içinde edindiğimiz tecrübeyi onlara aktaracağız. Ve Gilwell dostluğu,
onları da peşinen kendimiz kadar yetenekli görmemizi gerektirir ve umarım birçoğu
bizden daha iyidir ve öğrendiklerini kendi geleceğe aktarır.
- ANLAYIŞ
Onlara anlayış gösermeliyiz, sorunlarına çözüm ve ihtiyaçlarına cevap sunmalıyız ve topluluğumuzun ne olduğunu gönüllülük içinde kurumsallaşmış bir kesit haline getirerek liderlerimizi eğitimlerde ve uygulamalarda görevlendirmeliyiz. Bazıları kariyerlerinde başarılı olmuş erkekler veya kadınlar olacak ve bunların birçoğu yeteneklerini sergileyerek başkalarına liderlik etmeyi başarmış olabilir. Diğerleri çok mütevazi kökenlerden gelecek; belki uzun ve iyi bir eğitim almamışlardır, belki kendi hayatlarında da başarılı sonuçlar elde edememişlerdir. Hayatımda, kendi varoluşlarında başarısız olan çok yüksek soylu kadın ve erkekler tanıdım. İnsani ilişkilerde de, izcilerin eğitimi gibi net olarak tarif edilemeyen pek çok soyut şey var. Tanıdığım en iyi izci liderlerinden birinin, yönetmeliklerde ve belgelerde istenen gereksinimlerin hiçbirine uymayacağını düşünüyorum, ancak çocuklarla izcilik yapmada başarılı oldu, çünkü son derece iyi ve arkadaş canlısı bir adam, onlara karşı samimi. Herkes tarafından sevilen ve tüm yetişkinlerin kendisine yardım etmek istediği ve kendisine sunulan bu kadar çok yardımla ne yapacağını bilememek gibi ender rastlanacak bir durumda kim kalabilir ki!
Hepinizin zihninde bırakmak istediğim şey,
bireyleri eğitirken herkes için ortak bir kalıp oluşturamayacağımız, yapmamız
gereken onların kendi bireysel gelişimlerini sürdürmelerine yardımcı olmak ve
bunu İzci Hareketi’nin hizmetine sunmaktır. Ve tüm bunlar, kurslarımıza katılan
tüm katılımcıları bizim gibi öz değişim ve gelişim gösteren bireyler olarak
görmemizi, bu nedenle mümkün olduğunca tek tip bir yöntem veya seviye
oluşturmaktan kaçınmamızı gerektiriyor.
- ÖRNEK OLMAK
Örnek olmak çok önemlidir ve yetiştirdiğimiz
insanlara sunduğumuz şeyleri en başta bizim kabul etmemiz gerekir. İzciliğe
inanmalarını istediğimiz kadar inandığımızı göstermeliyiz ve başkalarına
sunduğumuz örnek, insani değerlere tam bağlı
bir örnek olmalıdır. Birkaç ay önce izci liderlerini yönlendiren bir izci
lideri eğitimcisi ile temas halindeydim, onlarla kamp ateşi etrafında bir
konuşma yaptı. Orada söylediklerini size aktarsam, muhtemelen, “Onlara ne muhteşem bir konuşma yapmış!”
diyeceksiniz, ama o izci lideri kabinine gittiğinde, bir grup genç izci lideri
bana geldi ve o konuşmanın korkunç olduğunu söylediler. Çünkü söylediği her şey
gerçek olamayacak kadar iyiydi ve bence bu durumda genç liderler haklıydı. Konuşma,
insani davranışların ötesinde bir örnek teşkil etmişti. Oysa insanlar çoğu
zaman sizin istediğiniz şekilde davranmazlar ve bu yüzden konuşmada yer alan
konuların gerçekleştirilmesi tamamen imkânsızdı. Çünkü her şeyden önce bana
gelen bu gençler o knuşmadan ikna olmamıştı.
- VERİMLİLİK
Verimli olmalıyız, bu yüzden çok bilgili olmamız
veya hayattaki ve izcilikteki her şeyi bilmemiz gerektiğini söylemiyorum. Ancak
öğrettiğimiz veya gösterdiğimiz şeyler gerçeğe uygun bir şekilde yapılmalıdır. “Bilmiyorum ya da bilmiyoruz” demek bir
onursuzluk değil, ama gerçekten bilmediğimiz bir şeyi biliyormuş gibi
davranmamız ne yazık ki, yetiştirdiğimiz genç insanlar için geldikleri yerlere yanlış
bilgilerle döndüklerinde ciddi bir sorun olacaktır. Çünkü yanlış bilgi asla doğru
şekilde taşınamaz ve İzci Hareketi içinde bu şekilde çok da fazla yol alamazlar.
- GÜNCELLİK
Ortak izcilik bilgimize ayak uydurmak zorundayız ve eğitimde ne kadar geride kalırsak bizim için o kadar zor olacaktır. Bu, her zaman, en son programlardan, derneklerimiz tarafından kullanılan en son yöntemlerden haberdar olmamız gerektiği anlamına gelir. Bu, İzci iken öğrendiğimiz bildiğimiz program değildir, Oba veya Oymak lideri olduğumuz zamanki program da değildir; bugünün şartlarına uygun olan Ortak İzcilik Programıdır. Şu anda bugünün izcileri için gereken kamp donanımını yazarak kendi kendinize bir güncellik testi yapabilir ve ne derece güncel olduğunuzu kendi başınıza dahi görebilirsiniz. İzcilerin yaptığı gereksinim listesi ile sizinki tam olarak örtüşüyorsa ve eğer siz o ihtiyaçları tam olarak listeleyebiliyorsanız, İzci Hareketi içinde zamanla değişen bilgi ve donanımlar konusunda güncel olduğunuzdandır. Bu sizin eğitim alanında güncel kalma arzunuzu açıkça ortaya koyar ve izcilik alanında çalışacak olan tüm yetişkin gönüllülerin öğrenme arzusunun sürekli olması gerekir.
500’den fazla Wood Badge Kursu yürüttüm. Bir kursta yeni bir şey öğrenmediysem kendimi şanssız görür ve o kursu da başarısız bulurum. Bu nedenle her kursta her zaman yeni bir şey öğrenmeyi başardım. İzci Lideri Eğitimcisi olarak sadece vermek zorunda değilsiniz; kursta bulunan tüm kişiler kazanımlar almak ve öğrenmek zorundadır. Kazanım almak ve gerçekten öğrenmek neyi-nasıl verebileceğimiz ve sunabileceğimiz ile ilgilidir.
Güncellenmek hayatın doğal akışına uygun
olmalıdır. Doğal akışta geçerliliği olmayan kazanımlar İzci Hareketi’ne zarar
verecektir.
- YETİŞKİN OLMAK
İzci Lideri Eğitimci Kurslarına katılanlara
yetişkin muamelesi yapmalıyız, onları yetişkin Yavrukurt veya İzciler olarak değil,
sorumlu yetişkinler olarak görmeliyiz. Ve çok özel durumlar dışında onlara her
zaman öyle davranılmalıdır. İzci yetiştirmek ile İzci Lideri Eğitimcisi
yetiştirmek birbirinden farklıdır.
- POZİTİF OLMAK
Daima pozitif olmalıyız. Zaten İzci Lideri
Eğitimciliği Kursu yeterliliği kanıtlanmış ilkeler veya yöntemler hakkında
şüpheler sunan bir yönlendirmenin parçası değildir. Bu bir bir konferans değil,
bir kurstur; aramızda tartışır ve soruları birlikte yanıtlarız, fakat sonunda kursta
bulunan herkes üzerinde kesin bir yönelim bırakmak zorundayız.
- COŞKU
Coşkulu olmalıyız. İzcilik, Kurucumuzun ve ilk
liderlerimizin coşkusundan doğdu. Bir lideri her şey için affedebiliriz, ama o
asla şevk eksikliğinden dolayı affedilmeyecektir, çünkü şevk olmadan bir
gençlik lideri olarak asla başarılı olunamaz. Baden-Powell’ın İzcilik tanımı, ortak
bir akılla,“Haydi gidelim veya gitmeyelim!”
şekindedir ve bu da bir coşku gerektirir.
- SADAKAT
Sadık olmalıyız. Çalıştığınız kişilere sadık,
dünya ve ulusal düzeyde İzci Hareketi politikasına ve standartlarına sadık olmalıyız.
Bazılarınız sadece bu eğitime bağlı değil, bazı idari yönleriyle Hareketin
yönlendirilmesine bağlısınız, yetişkinleri eğitirken ve özellikle genç
eğitmenler olduklarında, onlara bir izci liderlik eğitim kursu verirken,
organizasyonun mevcut politikasını ve yönetmeliklerini değiştirmeden sadık
olmalısınız. Hatta eğitimlerde bir sadakatsizlik sezdiğimde, bunu bilinir
kılmak için yanlış tutumların azaltılması gerektiğini hatırlatmalıyım. Artık sadece
bir İzci Lideri Eğitmeni olarak kurslarda değil, ilgili derneklerinizde bu
kuralları veya normları geliştirmeye veya değiştirmeye çalıştığınız durumda, daha
yukarıdan başka bir vizyonel pozisyondan olayları görmelisiniz. İzcilikte
yapacak birden fazla işiniz varsa, izciliğe sadık birden fazla kişi ile
birlikte yapmayı öğrenmelisiniz.
- MİZAH ANLAYIŞI
İzci Lideri Eğitimcisinin belli bir mizah anlayışı
olmalı. Belli bir mizah anlayışınız yoksa ve bu nedenle kurslarınızı,
katılımcıların sizi seveceği bir şekilde yürütürseniz, uzun süre hayatta
kalamazsınız. Kendi iyiliğiniz için değil, eğitimi alan insanlar izciliğin
başlı başına eğlenceli ve keyifli bir şey olduğunu anlasınlar diye eğitimlere
belli bir mizahi çaba ile yaklaşmalısınız. Bazı ülkelerde, İzci Metodu için iyi
mizahın gerekli olduğu unutuluyor gibi görünüyor, bu ülkeler İngiltere’nin
Viktorya dönemine geri dönüyor gibi görünüyor. İzci Hareketi’nde esas olan
çocuğa acıya ve zorluklara dayanmayı öğretmeye çalışmak değil, çocuğun kendi
isteğiyle bunları öğrenmesiydi... Lider olarak doyuma sahip olmayan bir erkek
ya da kadın, muhtemelen, izcilikte doyum, neşe, iyi mizah bulamayan çocuklara önderlik
edecek, ünitesinde günden güne daha az sayıda çocuk bulacaktır. Kendisi de bir
süre sonra izci liderliğini ve İzci Hareketi’ni bırakacaktır. Amacımız tam
olarak izcileri eğitmek değildir, onları eğlendirmeyi de bilmeliyiz. Bunun
dışında kim oldukları ile de ilgilenmeliyiz. Başka deyişle, “geçmiş su,
değirmeni döndürmez”; iş işten geçmeden yakalanacak iyi mizah anlayışı ve izcileri
gerektiği kadar neşelendirmek son derece önemlidir. Bu yetişkin kursiyerler
için de geçerlidir.
- SAYGI
Oba’da ya da Oymak’ta bulunan çocuk için izcilik bir
meydan okuma veya kendini ispatlamadır. Bu nedenle, size katılımcılara nasıl
davranmanız gerektiğini söylediğim gibi, Yavrukurtlarınızı veya İzcilerinizı de
birer birey olarak görmeli ve buna uygun olmayan davranışlardan kaçınmalısınız. Normalde “oğlum,
kızım” gibi genelleşmiş terimlerle çocuğa atıfta bulunulurken yapılan atıf, İzcilikle,
çocukla, oğlan ya da kız olmak ile ilgili değildir. İzcilikte bir çocuktan “oğlum,
kızım” olarak söz etmek doğru değildir. İzci lideri onlara özel adlarıyla Mehmet,
Ayşe olarak atıfta bulunur ve biz de genç liderleri tam olarak bu şekilde
eğitmeliyiz. Fatma, Ahmet ve diğer yetişkinler, birçok çocuğu kendi isimleriyle
iyi birer birey ve izci olarak en iyi ve en doğru şekilde eğitmeyi öğrenmek
için kurslarımıza gelen izci liderleridir.
- GELENEKLER
Ve son olarak gelenekler. Gelenek, iyi bir hizmetkârdır, iyi bir rehberdir; ancak kötü bir öğretmen ve kötü bir patrondur. Eğitimler, kurslar, seminerler, törenler ve benzer faaliyetler bir şekilde geleneklerin koruyucusudur ve izci lideri eğitimcileri olarak gelenekleri koruma konusunda Gilwell Topluluğu içinde ayrıca bir görevimiz daha vardır. Aynı zamanda İzciliğe hizmet etmek, ancak İzciliğin sahibi olmamak da biz eğitimcilerin öz görevleri içindedir. Geleneklere sahip çıkmak, geçen ay, geçen yıl ya da 50-100 yıl önce nerede ne olduğunu bilmek ve ona göre törensel anmalar, kutlamalar ve uygulamalar yapmak değildir. Liderlerimizi İzcilik Hareketi’ne hizmet etmeye teşvik eden şey ne ise işte izcilik geleneği tam olarak odur. Gelenekler, geçmişte öyle yaptığımız için değil, bugün neyi-nasıl yapacağımıza yardımcı olduğu sürece faydalıdır.
Bütün bunlar oldukça eksik. Ancak bunları, size karşı bir önlem almak amacıyla değil, Hareketi oluşturan Obaların, Oymakların, Grupların iyileşmesi yönünde diğer yetişkinleri eğitme sorumluluğunu ve eğitim görevini alıyorsanız, izci lideri eğitimciliği açısından kendinizi şöyle bir tartmanız için teklif ediyorum.
Ebedi Şefimiz Baden-Powell’ın bize bıraktığı
mirası ve sorumluluğu sorumlu bir şekilde üstlenelim.
İyi keşifler...
John THURMAN
Gilwell
Park Saha Şefi (1943 - 1969 arası)
Yorumlar
Yorum Gönder